tisdag 14 augusti 2012

Om kärlek.


Jag har svårt för det där när folk gör slut. Om det är familj, vänner eller släkt spelar inte direkt någon större roll. Det gör liksom ont i mig ändå. Jag vill ju tro att kärleken faktiskt kan vara för evigt. Dessutom gör det ont i mig, för jag vet hur ont det gör att separera, lämna något som har betytt mycket i hjärtat. Och jag lider med dem. Oavsett om de blivit dumpade, gjort slut eller tagit ett gemensamt beslut.

Idag fick jag en chock. Som inte rör mig överhuvudtaget. Som egentligen inte betytt något för mig. Men ändå. Jag inser ännu en gång att allting inte varar för evigt. Varför är det så? Varför tar kärleken slut? Finns det evig kärlek? Finns det dem som kämpar tills döden?
Jag börjar tappa tron på kärleken. Jag ser några lyckliga par. Som dansar med händerna ihop, som planerar framtiden, som pussas överallt för att de inte kan låta bli.
Men jag ser desto fler som lämnar, bryter upp och går vidare. Ger vi upp för lätt? Eller är vi för starka individer idag att vi är svåra att leva med? Människor som inte satsar allt, som går till någon annan för att få lite kärlek eller helt enkelt bara sex.
Finns det hjärtan som alltid kommer brinna för varandra? Som vaknar varje dag och säger att de älskar varandra? Som varje dag tänker kämpa för sin kärlek?

Jag har gett upp. Jag har lämnat. Kärleken var nog ingenting för mig.

3 kommentarer:

  1. Jag tror nog inte heller egentligen. Men får man uppleva det igen kommer jag leva varje dag, och vara medveten om att det kommer en dag försvinna. Kanske tar mindre ont om man är föreberedd?

    SvaraRadera
  2. Klart kärleken är även för dig! Och det finns absolut hjärtan som alltid kommer att brinna för varandra! Se på mig och N ;) Sen är inte kärleken så där bubblande rosa och fantastisk, ja i början och möjligen i sagorna. Mycket handlar om att respektera varandra, känna sig trygg, ta vara på varandra och många gånger om att kämpa! ALLA förhållanden har problem, svackor och dalar. När man tar sig igenom de så växer oftast kärleken.
    Så jag tror att folk helt enkelt ger upp lite för lätt idag (självklart lite beroende på omständigheterna).
    Man måste jobba för att få ett förhållande att fungera, man måste vara beredd att kompromissa och underhålla kärleken. Och såklart tro på den! ♥

    SvaraRadera
  3. Word storasyster! ;-)

    Alla förhållanden handlar om respekt och kompromisser. Till vänner,familj , chefen och ens partner . Så allt handlar om att kämpa för det! Och tro på den.
    Det tog mig 30 år att hitta rätt men jag kan säga från botten av mitt hjärta att den stora kärleken äntligen är här ♥

    SvaraRadera